The Worst Year Since the Fall of Saddam’s Regime: 2012 Press Freedom in Iraq

Journalists Under Military Guardianship; 5‘;
S

Government Attempts to Control them 4

7 E\

)

i)
e
i

3

JF O Annual Report



Photographers covering security events

M

Photographer banned from covering an area was shut down due security reasons

Photographer being searched by military in Baghdad

The Worst Since the Fall of Saddam’s Regime 2012 Freedom of Journalism in Iraq

Journalists Under Military Guardianship; Government Attempts to Control themthem

Research and interviews were conducted by
Ziad al-Ajili. JFO representative in Kurdistan
Metro Center provided additional research.

he Iraqi government marked the year 2012 with strict

procedures against Iragi media, using its security forces

to limit the work of journalists. A high percentage of in-
ternational journalists who attempted to obtain visas to enter
Iraqg were unable to, and others were prevented from covering
public protests which occurred in several Iraqi cities.
Neither Iraqi nor foreign journalists were spared from being ar-
rested or detained for various reasons. The Iraqi media paid
the price for the nation’s protracted political crisis, as journal-
ists and other media workers were subject to threats, direct

Annual Report JFO

and indirect assaults, and other mistreatment.

2012 was the first year following the American military with-
drawal from Iraq, and a general decrease of the influence of
the international community on Iraq’s decision makers. Media
organizations, NGO's and as political and cultural intellectu-
als suffered as a result.This tax paid for the political crisis has
been being paid by the media since the first months of the year.
Its protections have suffered, in part, because most political
parties and public figures have failed in their commitment to
refrain from politicizing the press in their power struggles, and
to protect and defend press freedoms in accordance to the
constitution. Individual cases give cause for great concern,
but a number of different serious indicators regarding the re-
striction of freedom of independent journalism in the country

can also be seen. The JFO has documented attacks on me-
dia institutions and independent journalists, in addition to the
harmful restrictions and actions aimed at field journalists.
Executive authorities and military forces still forcefully restrict
journalists’ movement, throughout Irag. Almost any activity by
a journalist or media team requires authorizations issued by
military and security officials, irrespective to the subject mate-
rial being covered.

According to many journalists and media experts, a contribut-
ing factor is the diminishing role of many international organi-
zations that speak out when the government's responsibilities
for protecting press freedoms fall below accepted international
standards.

The Iraqi government’'s behavior toward journalists and other



Iragi journalists protest and demand the release of the French Journalist Nadir Dandon

media staff between May 3, 2012 and May 3, 2013 demon-
strates systematic efforts to block media workers from prac-
ticing their work in a free manor, limiting their movement, and
subjecting them to intimidation. This hostile environment,
in which media workers are often unable to approach the
scene of an event or otherwise hindered in the field, nega-
tively affects the integrity of press coverage; it becomes
impossible to verify and report simple facts, unencumbered
by governmental, political and religious/sectarian influenc-
es.Iraq’s “Journalist Protection” Law, passed by parliament
on August 9, 2011, does not meet international standards
for ensuring freedom of expression. Earlier laws restricting
press freedoms are also still in effect, including the 1969
Penal Code, which criminalizes defamation and other civil
matters, and the 1968 Publication Law, which allows for the
imprisonment of journalists for up to 7 years if convicted on
charges of insulting the government.

According to a study that was conducted by the JFO and a
group of legislative experts, the law’'s 19 articles include
vague definitions, among them who is considered a journalist,
and therefore protected by the law. Media workers, who are not
technically journalists, but clearly are entitled to the same pro-

Annual Report JFO

tections as journalists, are not mentioned, putting newsroom
management, blog or internet news contributors, and those
who are not traditional full-time employees are all omitted.
This law also leaves the status of independent bloggers and
activists in question.

The law seems to view journalists as little more than children
who need to be supervised throughout the day, while allowing
security and political officials free reign to control their work,
according to their mood. This is very dangerous, as it restricts
journalists’ mobility and general ability to collect information.
Articles of this law also do not protect journalists from pros-
ecution under previous laws that allow for punishment of so-
called “publishing crimes” and restrict freedom of press, remi-
niscent of the times of oppression, dictatorship, and tyranny of
the previous regime, and the fact that laws from the time of this
regime can be enforced simultaneously is of great concern.
Such laws with provisions that could still be used to prosecute
journalists are as follows; 1969 Penal Code (111) The 1968
Publication Law (206), the law of the dissolved Ministry of In-
formation in 2001 (16), the 1973 law of censorship and movies
(64) in 1973, and the 1969 amended Journalists Syndicate law
(178). Their continuation furthers the tactics of the old regime

and significantly undermines freedom of press, as well as gen-
eral freedom of speech.

This is why the JFO seeks to take all possible action to free
Iragi journalism from this heavy heritage of codes that are un-
acceptable, and no longer in line with the spirit of the era. Gov-
ernment efforts to limit the media, however, do not stop there.
The JFO publicized an official document it obtained last June,
requesting that the Interior Ministry take action to suspend the
activities of 44 media Iraqi and international media organiza-
tions, from TV stations to prominent local radio stations.

The Communications and Media Commission (CMC) of Iraq,
which produced the document, has for years harassed jour-
nalists and media workers outside the framework of legality.
The CMC is apparently not able to distinguish between the
concepts of organizing the media and restricting it. Ambiguous
regulations and the absence of the parliamentary oversight
have led to unfair accusations of “violations” against media
organizations regulations.

Instead of regulating transmission services, CMC undermined
the efforts of freedom of expression. It intimidated media orga-
nizations and workers, especially those which faced threats
of closure and huge fines, leading to a mounting fear of the
political role the CMC is playing on behalf of governmental
parties, instead of acting as an independent body. The CMC
made decisions to close Baghdadia satellite channel in addi-
tion, it threatened to withdraw the license of the British station,
BBC English.

On April 28, 2013, the CMC decided to suspend the licenses of
10 satellite channels for *adopting sectarian speech” in their
coverage of a raid by security forces of a protest square in
Hawieeja which killed dozens. The CMC contended that the
broadcasts by these channels is causing the Iraqi social fabric
to be torn apart through incitement of violence, religious ha-
tred, and the call to take part in “criminal retaliatory” activities.
The CMC emphasized the necessity for the public to under-
stand that freedom of speech is "not an absolute right”.

The channels whose licenses were suspended were: Baghdad
TV, Sharqgiya, Sharqiya News, Babeliya, Salah Al-Din, Anwar 2,
Tagheer, Fallujah, Al-Jazeera, and Gharbiya.



A CMC statement said, ‘the approach of these channels was
closer to an approach of escalating the situation, misinforming,
misguiding and exaggerating, than to one of objectivity, which
threatens the nation’s unity, and tears its social fabric,” though
it gave no examples, or articulated the exact “threat” to Iraq’'s
“social fabric” that the coverage in question represented.

This year, though described by a number of Iraqi journalists
as being the worst since the fall of Saddam, witnessed some
positive developments. Attempts led by some MPs in parlia-
ment's Culture and Information Committee were successful in
blocking passage of the Information Crimes, (or Cybercrimes)
law, which would have imposed harsh criminal penalties for
many kinds of regular internet use, if the government deemed
websites visited or posted to were not acceptable, according
to vague and poorly-worded provisions that allowed for broad
interpretation. On February 5, 2013 members of the Committee
revealed that, according to official correspondences that the
JFO managed to get a copy of, the notorious draft law would
be cancelled, with the approval of the office of the parliament
speaker, justifying this decision by saying the draft law was
outdated for the present security situation. The council re-
quested the removal of the draft law from the parliament web
site and its chairman, Ali Shlah told the JFO, “Such laws should
not be legislated in this country, because it undermines the
authority of democracy.” Mr. Shlah, a member of Maliki’'s State
of Law coalition, declared that his request to rescind the draft
was delayed by the speaker's office for six months, and that
“The approval to cancel it will give us more space to reinforce
freedom of speech.” The year also witnessed a notable uptick
in what is known as “new media,” through the appearance of
a new generation of bloggers and those using social media,
who were able to bring attention of the Iraqi public to social,
political, and religious issues, the open discussion of which
are often seen as unacceptable by various influential groups
orindividuals.Some indicators for freedom of press were quali-
tatively different this year, such as the declaration that was
made by the military officials that they were not allowing jour-
nalists to enter into areas that have witnessed public protests.

On March 3, 2013, Lt. Gen. Mardhi al-Mahlawi
Al-Dulaime , chief of Anbar Operations Com-
mand, said, in a statement, "We have received
instructions from higher authorities not to al-
low any non-Iraqi journalists to enter Anbar
province”. In April, 2013, all journalists were
prevented from traveling anywhere near the
city of Haweeja, as indignant protesters were
surrounded by security forces, who later, on
April 23, raided the protest camp. Dozens were
killed and wounded, all without media cover-
age. The Iraqi government and demonstrators
have conflicting claims about who caused the
bloodshed, and the complete absence of jour-
nalists has caused there to be no objective
documentation of what really happened. With
only competing accusations of involved par-
ties to go on, violence in other provinces has
flared. This is a particularly acute example of the importance
of journalism, and what happens when it is not allowed to func-
tion.This report also includes violations occurring in provinces
that are part of the Kurdistan Regional Government (KRG),
where journalists suffered from arbitrary detentions and pros-
ecutions for criticizing the authorities of the region. Police and
special security forces, known as Asayish, detained several
journalists and destroyed their equipment after they published
investigative reports uncovering administrative and financial
corruption in the region.According to the Metro Center for the
Defense of Journalists, which represents the JFO in the KRG,
journalists are still charged using to the 1969 Iragi Penal Code,
despite the passage of a KRG press law in 2008.In a February
10, 2013 statement, Human Rights Watch said that the KRG
‘tolerated harassment and intimidation of journalists and other
critics, including those seeking to expose official corruption
and other wrongdoing, while permitting a climate of impunity
for those carrying out the abuses against dissidents.” The total
violations recorded by the JFO for this year are 293, catego-
rized as follows: 68 cases of arrest and detention, 95 cases

Correspondents in Iraq work under the pressure of threats

of journalists being prevented from performing their duties, 69
assaults, 7 armed attacks, 51 other violations, and 13 cases of
closure. 2 journalist was killed. Also, the three week detention
of French journalist Nadir Dandon, accused of espionage, was
a shock to the local and international press.

Overall, the security and legal environment for press work is
still fragile and does not meet minimum standards of occupa-
tional safety, in a country that is still suffering the effects of
violence and multiple divisions within its society.

In this regard, it's worth mentioning what happened in the be-
ginning of April 2013, when a mob of dozens of men carried out
targeted attacks four Iragi newspapers, leading to the brutal
assault on staff members, which included several of them be-
ing either beaten, stabbed or thrown off a roof. The newspaper
offices were also vandalized by the mob, with their contents
being either smashed or set on fire. Though it's been more than
a month since these brazen attacks, there have been no ar-
rests, as parties who stood behind them were never publicly
revealed. Nevertheless; the Interior Ministry confirmed it has in
its possession, security camera footage that could help iden-
tify the attackers.



Killings

o ver the last decade, Iraq has been at the top of the yearly
“Impunity Index”, published by the international press
freedom group, the Committee to Protect Journalists (CPJ).
Those working in the media have been the target of succes-
sive attacks ever since the 2003 American invasion of Iraq.
261 Iraqi and foreign journalists were killed(one of them our
colleague Ghazoan Anas), including 147 journalists who were
killed as a direct result of their work, as well as 52 technicians
and media assistants. The others were killed by various crimi-
nal acts not proven to be a result of their journalism work, but

many cases are suspicious. 64 journalists and media assis-
tants were kidnaped, most of them killed, and 14 of them are
still missing, according to the JFO's statistics. All these cases
are unsolved; the criminals remain unknown. The past year
has seen the murder of two journalists, in separate attacks.
On July 30, 2012, program presenter in “*Sama Al-Mosul” chan-
nel, Ghazoan Anas, was killed when an unknown armed group
attacked his house in Mosul.

Riyadh Tawfeeq said that: *Four gunmen attacked his house
in Sumer district, in southeast Mosul, shot him to death and

Annual Report JFO m

wounded his 4 month old child, mother and wife”.

On November 18, 2012, Iraqi security forces found the body
of journalist Sameer Al-sheikh Ali, who worked as an editor of
the *Al-Jamaheer Al-Baghdadis” newspaper in Baghdad, being
shot with a number of bullets.

One of the editors told the JFO that Sameer Al-Sheikh Ali was
killed while he was driving in the Sheikh Omar district in cen-
tral Baghdad, and said that Ali “Took three gun shots in his
chest. He was immediately killed, and nobody was able to re-
suscitate him".




Closures and restrictions on media

foundations

Iraqgi authorities withdrew the permission for the BBC World
Service to broadcast in June, 2012 last year. The English the
broadcast was not allowed, the CMC claiming that there were
not a sufficient number of frequencies available, but allowed
the continuing broadcast of BBC's Arabic language program-
ming.

On December 17,2012 Baghdadia satellite channel was closed,
as well as Al-Mahabba radio station, both in Baghdad. A large

number of security forces surrounded Baghdadia building and
asked the employees to leave the building. Though equip-
ment was taken, no assaults were reported. Another military
force raided Al-Mahabba radio station’s office in the Wuzeriya
neighborhood, ordered them to shut off transmission, and then
left. The CMC claimed that the radio station did not pay the
required fees for registration.

Iraqi Police Given Orders to Shut Down
Local and Foreign Media Agencies 44

Correspondents in Iraq work under the pressure of threats

In June, an official government document was obtained by
the JFO, revealing that security forces in Iraq had received or-
ders to shut down the offices of 44 media agencies. Included
were prominent local TV channels and radio stations such
as Shargiya and Baghdadia satellite television stations and
foreign-owned media such as BBC, Radio Sawa and Voice of
America.

The document, obtained by the JFO, was issued by the CMC,
signed by acting director Safa al-Din Rabiah, and was ad-
dressed to the Interior Ministry. It recommended banning 44
Iraqi and foreign media agencies from working in various ar-
eas in Iraq, including Kurdistan. The document states it had
already been approved by the Deputy Interior Minister Adnan
al-Assadi, described in the letter as having instructed the min-
istry’s Department of Relations and Media "to stop media co-
operation with these agencies and to notify the police to ban
these channels, along with the necessity of informing the chan-
nels to contact the CMC.”

In past decisions, the CMC has caused controversy for its
heavy-handed regulations and tactics, seen by critics as con-
ducting a program to undermine freedom of expression in Iraq
by ordering arrests, fines and the closure of media organiza-
tions, Many media workers argue demonstrates a bias in favor
of the current political administration.

The document was circulated among police forces in Baghdad
on May 8, 2012, five days after International Press Freedom
Day. In it, the CMC informs the Interior Ministry that it has sus-
pended operating licenses, or has banned cameramen and
other media workers from working, from television stations
such as, Baghdadia, al-Diyar, Babeliya and Marbad. In the
document, the CMC also states that additional TV channels
and media agencies are currently not licensed and requested
that the Interior Ministry take legal action taken against them.
The CMC has begun implementing a list of regulations, issued
before the last election under the pretense of silencing me-
dia agencies that encourage sectarian violence. International
media and human rights organizations have written that such
regulations are undue restrictions to freedom of speech and



of the press.

Prominent Baghdad journalist Sarmad al-Taee said, "The list
of regulations clearly shows how restrictions are preemptive,
vague and easily misused,” and demanded ‘immediate talks
between the Iraqi media and the CMC, to review the murky re-
lationship between the CMC and the private media sector.”
The list of regulations states that media agencies refrain from
broadcasting *any content that encourages sectarianism or
violence,” without providing a clear guidelines or definitions.
The list also states that all media agencies must be licensed
by the CMC before beginning work in Iraq, but lacks sufficient
information regarding the standards that the government uses

Annual Rep

Nadir Dandon, French journalist spent three weeks in detention

in order to hand out the licenses. The list also gives the author-
ity to the CMC to shut down, suspend, fine and confiscate the
equipment of media organizations due to even minor violations
by the organization. The CMC has collected substantial fees
from various media organizations, as high as 1,600,000,000
Iragi Dinars($1.37 million USD).

Examples of Violations Against
Journalists

On May 8, 2012, an Sumeria satellite channel team was beaten
in Erbil by members of the Asayish, as the team was covering

a demonstration organized by dozens of people in front of the
KRG parliament building , in protest of material that was pub-
lished in a newspaper considered to be “offensive to Islam”.
Managing Director of Sumeria, Ammar Talal, informed the JFO
that the security force had beaten the team and confiscated
their equipment during covering the demonstration.

On July 6, 2012 three reporters of Al-Hurria satellite chan-
nel were assaulted by security forces. General director of the
channel, Fayroz Hatem, stated to Aswat Al-lraq newswire that
the correspondents were assaulted and threatened by security
forces without reason. Hatem also declared that members of
*Al-Hurria satellite channel staff were assaulted in three prov-
inces; Baghdad, Diwaniya(Qadisiya) and Diyala, by a variety of
security forces. Our cameraman in Baghdad Samir Abd al-Ma-
jeed was assaulted by the security of the Ministry of Electricity,
whereas our correspondent in Diwaniya, Mohammed Ismael,
was beaten and threatened with death as he was covering ex-
plosions that occurred in the province, and was banned from
entering hospitals”. Hatem continued, "Our correspondent, Mu-
njid Al-Khazraji, was beaten and detained in Diyala, despite
having all required, legitimate and official security authoriza-
tions to practice his daily work.

On July 6, 2012, eleven journalists were assaulted by Interior
Ministry forces in Erbil. Relations official at the Metro Center
to Defend Press Freedom, Awat Ali, said that: “The center re-
ceived complaints from 12 journalists, confirming an incident
of assault by members of the ministry of Interior, banning them
from covering a strike in Erbil Emergency Hospital”.

On July 6, 2012, a police commander in Diyala, prevented
staff of Al-Hurra satellite channel from performing normal
press coverage. Hadi al-Anbaki, the channel’'s correspondent
in Diyala, said that he was en route to the center of Baquba
to cover the remnants of a detonated car bombed, two hours
after the explosion, they were surprised by the presence of the
commander and a very strong security presence. As the com-
mander saw them, al-Anbaki said he demanded, "Pull out the
tape, filming is forbidden”. The security forces confiscated the
tape, and banned the team from covering the event further.



I
Soldiers ban a
photographer
from working
without a
military permit

Annual Report JFO



On September 1, 2012, the members of an intelligence brigade
of the army detained and mistreated three journalists in the
middle of Baghdad. Saffa’a Dhiab, an independent journalist,
informed the JFO that he and his colleagues, Omar al-Jaffal
and Saffa'a Khalaf were performing field work in a neighbor-
hood with historical buildings when they were intercepted by
members of the army’s 11th Division. Immediately, they were
handcuffed, blindfolded and harassed in a rough and unac-
ceptable manner, after which, the soldiers confiscated all of
their equipment, transferred them to their division headquar-
ters, after which Khalaf was beaten and insulted.

On September 27, 2012, members of an armed group broke
into Al-Fayha’a satellite channel’s bureau in Mosul and threat-
ened the staff with death if they did not cease doing their jobs
as journalists. The gunmen are suspected to be from what
the Islamic State of Irag. Mohammed Al Ta’ai, manager of the
channel, said the gunmen destroyed the contents of the build-
ing, damaged the broadcasting, communications and camera
equipment, threatened to kill the staff if they continued to work
at the station and left behind a statement signed by the *com-
mander” of Mosul.

On October 9, 2012, prominent journalist for Baghdadia satel-
lite channel Imad al-Abadi was framed with false charges of
being a Ba'athist and a terrorist. A high-level security source in
Thi Qar province revealed to the JFO that an interrogation of-
ficer in the province forced 3 detainees to falsely confess their
affiliation with the banned Ba’ath Party in a supposed secret
cell, headed by al-Abadi. Commenting his case, al-Abadi said,
“This targeting comes from the minds of those who are with
some security forces that still consider the media that covers
the issues of services, electricity, and administrational corrup-
tion as a threat to the general system. They classify it as sub-
version, and sometimes terrorism”.

On October 23, 2012, investigative journalist Shahad Dhia’'a
Mahdi, who works in for al-Ghad daily newspaper was stabbed
in the abdomen with a knife in downtown Baghdad. The attack
occurred just after she left Sa’adoun police station, where she
was questioning police personnel for an investigative report

about more than 180 female detainees being held who had al-
legedly been arrested in brothels.

On November 11, 2012, Al-Rasheed satellite channel staff
in Mosul was harassed and prevented from performing their
work, when an intelligence brigade of the army’s 2nd Division
prevented correspondent Ahmed Abd al-Jabbar Mustafa and
cameraman Alla’a Idwar Jamil from covering a local visit by
the Minister of Higher Education and Scientific Research, His
Excellency, Ali al-Adeeb to the University of Mosul. Manager
of Al-Rasheed in Mosul Zyad Tariq al-Sanjari claimed that the
team possessed all necessary badges, authorizations, and
other paperwork required to enter the campus from the gate
of the Collage of Science, including a formal invitation from
university spokesman Thamer Mayouf to attend a cornerstone
laying ceremony for the new university hospital that was at-
tended by al-Adeeb.

On November 19, 2012, security forces prevented media teams
of 8 satellite channels from covering a sit of the staff of an Inte-
rior Ministry facilities, physically assaulting some of them. The
teams were from the following channels; Baghdadia, Sama al-
Mosul, al-Tturkumaniya, UAE Ain Agency, Mosul, Al-Rasheed,
Baghdad TV, and even the state-run Iragiya channel.

On November 23, 2012, Basil al-Qadri, a writer for the citizen’s
complaint column for Al-Zaman newspaper, was abducted by
a group of soldiers thought to be from a military intelligence
brigade. They broke into his house in the city of al-Khalis at
midnight, handcuffed him and led him away to an unknown lo-
cation. Neither his whereabouts nor the reasons for his deten-
tion were ever acknowledged by any security authority.

On November 24, the JFO demanded immediate intervention
by the Prime Minister, Mr. Nouri al-Maliki, to reveal the ques-
tionable circumstances of the arrest and detention of journalist
Sabah Hassan for more than ten months, and to clarify the rea-
sons for her transfer to a detention facility in the city of Tikrit,
despite the fact that she lives in Baghdad, and why she was
subjected to brutal torture. During interrogation, at the Major
Crimes Directorate located at the presidential palace com-
pound in Tikrit, high ranking officers took part in ripping her

clothes off, exposing her nudity to policemen who repeatedly
humiliated her, beat her, burned her body with cigarettes, and
several other forms of torture. She would be transferred from
the compound, one of Saddam’s former palaces, to the police
station downtown covered in just a blanket.

On November 25, 2012, Baghdad Operations Command pre-
vented Baghdadia satellite channel from covering the religious
ceremonies of Ashura in Khadhmiya. Checkpoint guards told
the correspondents and cameramen that they had special in-
structions from Baghdad Operations Command to prevent any
correspondent or cameraman from entering any area were
Ashura ceremonies took place, saying, “What have you got
to do with Kadhmiya?” The administration of Baghdadia News
and Baghdadia channel in Baghdad showed the JFO letters
they received from high ranked officials from Baghdad Op-
erations Command, accusing them of loyalty to the previous
regime, including such text as “You are the tails of Yazeid,
Uday, and Saddam,” and *We are so proud that the horns of
Uday and Rana, and their followers are provoked by Baghdad
Operations Command, and are barking again”.

On November 30, members of a local police chief's security
detail assaulted Al-Nasseria News Network correspondent
Walid Kareem in the town of al-Rifai, in Thi Qar province, when
he arrived to the scene of a violent confrontation after local
townspeople stormed field offices of the Petronas oil company.
Despite showing his press credentials and authorizations, he
was attacked and beaten by the guards.

On December 1, 2012, the local government of Qadisiya prov-
ince threatened its own media workers, and Governor Salim
Hussein Alwan publicly threatened to pursue journalists who
are dealing “unprofessionally” in their coverage of local issues,
“especially those of service,” as he puts it. Alwan frankly con-
fessed that, “the Provincial Council continuously monitors the
media, and sees any unprofessional behavior in the media as
a prelude to the prosecution of any party which pursues politi-
cal reporting, according to law.” As an afterthought, he added,
*We don't have Mafias of gangsters, we wouldn't use the same



methods that were used with media workers, because we deal
with them according to a culture of legality”. Local journal-
ist Mohammed Ismail commented on Alwan’'s statements by
saying, "Some officials treat journalists as if they were either
armed soldiers or those whose job it is to improve their im-
ages”, he also added "They forget about the constitution, the
Journalist Protection Law, and the principles of freedom of
speech, and freedom of information”.

On December 2, 2012 the Najaf Provincial Council chairman
Sheikh Fayad al-Shimmary had Dhia Hashim al-Ghuraifi, chief
editor of the Awraq Najafya magazine, removed from the pro-
vincial council hall while attending an ordinary council ses-
sion, among several other media workers. He said, “After the
beginning of the session, the council chairman insulted me,
then stopped the session and dismissed me from the meet-
ing hall in a very non-civilized, non-professional manner. He
threatened me in a suspicious way, and when | asked him
about freedom of press, speech, and the right to information,
His reply was that | was a follower of the mayor, and my writ-
ing didn't shed light on the council's achievements, that, with it,
I only promote for one party, not the others.”

On December 7, 2012, the director of the government-run Iraqgi
Media Network’s bureaus Yacob Yousif Abdalla told the JFO,
that Ihsan al-Shawka, their correspondent in Najaf, went as
directed by the network administration to where a demonstra-
tion had been organized at the city’s airport. After he obtained
the necessary authorizations allowing him to travel and report
across the city, security forces detained him, confiscated his
camera and took him to an unknown destination. Yacob con-
tended there was no legal justification for this act, as he was
performing his everyday work, as he had for 2 years. This be-
havior of the security forces reveals an intention to intimidate
press workers, preventing them, and thus the population from
being informed.

On same day, a team from the Asia satellite channel was
heading to downtown Baghdad to cover daily events. At the
checkpoint run by the 2nd brigade, 1st regiment of the Federal
Police in, a policeman said to the correspondent present, in a

Annual Report JFO

threatening way, “You journalists - your work is very comfort-
able, while we suffer in the streets. | don't care for the autho-
rization that you have from Baghdad Operations Command,
or others. I'll stomp on the biggest head”. The correspondent
told the JFO, "l asked him to inform his superior officer, and he
started to push me and beat me and pull me out of the vehicle,
with the help of another policeman. | had to get away from them
and make a phone call to Colonel Qassim Atta, who is respon-
sible for granting permissions to media workers. He suggested
| file a complaint against the checkpoint guards.

On December 11, 2012, members of a joint security force in
Baghdad assaulted a press team of Sumeria satellite chan-
nel. Managing director Ammar Talal told the JFO that corre-
spondent Omar Majeed and cameraman Mohammed Mashalla
were planning to do some interviews with people for the ‘Shaba
wa Banat’' program, when some of traffic police and civil de-
fense personnel yelled obscenities at them and then violently
beat them.

The JFO'’s representative in the KRG, the Metro Center for the
Defense of Journalists, regularly and meticulously documents
violations against journalists. The region has witnessed sev-
eral kinds of attempts to restrict press freedoms, and freedom
of speech using a verity of pretexts. Authorities practiced vari-
ous means to obstruct press work in the KRG.

The past year was one of obstructing journalistic work in the
KRG. Most of the violations recorded were of preventing jour-
nalists from working freely, confiscation and destruction of
equipment, concealing information from journalists, lawsuits,
intimidation and death threats.

Violations against journalists In KRG

«» During the demonstrations, 17 cases of violations have been
recorded among them tens of burnings, arrests, assault, hin-
drance, insults, confiscation of equipment and vehicles against
26 journalists and two channels. The perpetrators of such acts
were members of the Asayish forces and some members of
the public.

« Fakhir Hamawano, the editor in chief of Zagros Satellite
channel told the Metro Center, *about 50 people came out from
behind the ministry of justice to attack our office, they set fire
to the dried grass around the parking lot hoping the fire would
burn the cars as well as the office.” He also added, *“They did
not succeed in their efforts because it was during working
hours and our guards had seen it and extinguished the fire.
Some of them were arrested by police because they could not
escape.”

» Rizgar Kochar, a reporter for the Kurdistan Satellite Channel
and vice president of the Erbil office of the Journalist Syndi-
cates of Kurdistan told the Metro Center, "While covering the
demonstrations in front of the Parliament, | extended the mi-
crophone and the demonstrators grabbed the collar of my shirt
and pulled me backward and they said that we were jews. A
large number of demonstrators came to us and assaulted me
and the camera person, they tore up my shirt.” He also added,
*We were detained by the demonstrator for 10 minutes, they let
us go after | told them we were going to leave.”

» Darbaz Salih, reporter at the Xandan website told the Metro
Center, "On the 60 meters’ street, while reporting on the demon-
strations, a group from the security forces kicked and punched
me, took my laptop and camera, and pushed me away with
insults and kicking, | still have not gotten back my equipment.”
He had regained possession of his equipment after 10 days
from the Erbil Asayish.

* Hemin Ranyayee, a reporter at Roobar website, told the
Metro Center, "At the Shorish overpass, | managed to escape
the grips of the demonstrators who assaulted and insulted me.
They told me that | was a Jew. But while in front of the Second
Branch [of the Kurdistan Democratic Party], a guard pointed
his gun at me and warned me that if | moved, he would kill me.
He did that in front of everyone.”

« Affan Ahmed Aziz, reporter at Metrography in Erbil told the
Metro Center, "In front of The Second Branch, without taking
picture, | was attacked by the Zeravani armed forces and | was
insulted.”

* Aso Hameed, the head of the news room at the Speda TV,



told the Metro Center, "Our station’s crew was assaulted by
a Zeravani [guards] force on the 60 meters street.” They were
detained for an hour.

» Nabaz Shwani, a reporter at the Sahar Satellite Channel told
the Metro Center, *While reporting on the events of Erbil in front
of the Ministry of Religious Affairs, | was in the company of
Ibrahim Adnan, a cameraperson at NRT, we approached one
of the officers of Zeravani force to seek permission to film, his
first response was cursing and then insults and assaults, an-
other 15 of them congregated and started assaulting us using
the stock of their guns.”

He also Added, “After they assaulted us, they took us in a mili-
tary vehicle to a place behind the Erbil International Airport
and they let us go each in a different direction away from a
main road. One of my fingers was broken and another two sus-
tained damage.” Ibrahim Adnan who remained unconscious
for a couple of hours after he was assaulted by the Zeravani
forces, according to medical reports from the Emergency room
at the Erbil hospital, he

was badly hurt and remained in critical condition. He later said,
*“When we were attacked, we could not protect our equipment.
The doctors say that | have to remain under medical care.”

* Farman Mohammad, a reporter at NRT, told the Metro Center,
"Once we received news that Ibrahim Adnan is in hospital, |
went to visit him, but the Zeravani at the hospital insulted me
and told me that | intended to film him while he was injured.
This all happened while the life of our cameraperson was in
danger.”

* Yossif Mandalawi, a reporter at the Sormaria Satellite Chan-
nel, told Metro, "Our crew of three people was stopped by a
group of people in plain clothes on the 60 meters street in Er-
bil, they were taken out of the vehicle, and were kicked and
punched, their equipment confiscated along with their mobile
phones, and eventually they were detained. But after much
begging, they let them go but not their vehicle.” He continued,
“After a few days the vehicle and the equipment were returned
from the Directorate of Police in Erbil.”

* Twana Osman, the general director of NRT told the Metro

Annual Report JFO

Center, "An unknown source broadcast a frequency to disrupt
our broadcast. Our broadcast was off the air for one hour.”

* Hangaw Hashim, a reporter at the Sbeiy website in Erbil, told
the Metro Center, "On the 60 meters street, while on my way to
report on an incident, a group of security forces in plain clothes
with hand guns stopped me and asked me for my journalistic
identification. After | showed them the ID, they took away my
camera and sent me to their commander several times and
checked all 400 photos on my camera, they insulted me, and
after holding me up for 20 minutes, they let me go.”

* Hawkar Abdulrahman, a reporter at the Kurdsat Satellite
Channel told the Metro Center, *On the 60 meters street | was
reporting on the incident of liquor stores, more than five per-
sonnel of the security forces armed with clubs attacked me
and our cameraperson, Wishiar Kakil; they wanted to remove
us from the area. After hitting us, they pursued us for five min-
utes running to catch us, but our driver came to our rescue.”

» Safin Hameed, a photographer at AFP told the Metro Center,
“While | was taking pictures of demonstrators in front of the
Parliament, one demonstrator approached me angrily and told
me that | took pictures of him. To ensure him that | did not take
picture of him, | showed him all the photos in my camera. After
he realized there was no photo of him, he said loudly ‘what are
you doing here?”” Safeen added, "After the man shouted at me,
two other demonstrators came, the first man told them that |
was a Jew and asked them to hit me. They tried to take my
camera and break it. But the Civil Activities Police have helped
rescue me and moved me to the premise of the parliament.”

* Paraw Wahab, the head of Erbil office for Kirkuk Satellite
Channel, told the Metro Center, *"While | was reporting on the
demonstrations, the security forces stopped me and took away
my camera.”

* Both Khalid Mohammad and Abbas Akram, from the Gali
Kurdistan Channel told the Metro Center that while reporting,
the security forces have stopped them and later chased them
away.

» Shakhawan Sharif from NRT in Erbil told the Metro Center
that while he was filming, the security forces harassed him and

chased him away from the area.

» Hedi Hawleri, a reporter from the Islamic Movements radio
station, told the Metro Center, "While | was reporting on the in-
cidents, the security forces stopped me and removed me from
the area.”

* On May 10, a court in Kifri sentenced a writer from Zang
weekly to one month in prison, in addition to fining the writer
and the editor in chief of the weekly. Saman Karim, the editor in
chief of the Zanng told the Metro Center, *“The court sentenced
Zaniar Hamagharib to one month in prison for publishing an ar-
ticle in the weekly on July 6, 2009.” Karim added, *Hamagharib
was sentenced to one month in prison and a fine of 225 thou-
sand dinars, and | was also fined one million Iragi dinars in
the same case.” He also explained, “The case was related to
writing and

we tried hard to get him tried based on the journalism law, but
he was sentenced on the Iragi criminal code and myself ac-
cording to the journalism law.” Karim explained the reason for
Hamagharib’'s sentence based on the Iraqgi Criminal code as
*Even though he has columns in many publications, he was not
a member of the Kurdistan Journalists Syndicate.”

« Barham Eizadeen, a managing editor of the Chirpa Magazine
told the Metro Center, “Since May 7, Hemin Ari, the editor in
chief of the Chirpa has been in detention due to a lawsuit filed
by the Ministry of Religious Affairs and the Public Attorney’s
Office.” He also added, *We tried tirelessly to get him out on
bail, but the complaints were filed under Iragi Criminal Code.”
» Nasih Khalid, the director of a local Yakgirtoo Station in Er-
bil told the Metro Center, *On May 9, Najat Khdir, the head of
production at the station, was arrested on his way home by a
group of people in a vehicle.” He also added, *He had taken
pictures during the May 8 demonstrations in Erbil and the se-
curity forces in plain clothes had threatened him”

* On May 30th, the Metro Center asked the Minister of Natural
Resources to issue an apology for the disrespect directed to
a member of the editorial board of the Lvin Magazine. Ashti
Hawrami, the minister, had previously disrespected the board
member in a telephone conversation [The Metro Center has

10



a copy of the audio record]. The mister had told the member,
“You publish lies, it is not my job to correct them. | talk to those
who know what they do and listen, not to those who state mum-
bo-jumbo analysis. This is absurd really.. who is this worthless
expert you brought and said such a thing?” The Metro Center
announced to the public that this recording is one among many
others of party and government officials responded to the jour-
nalists. The Metro Center asked the prime minister to respond
to such words.

The month of June

* Mahmood Nuri Qadir, a reporter at Barin newspaper in the
town of Saidsadiq, told the Metro Center that while reporting
on a news on June 8 in the cemetery of the town “police and
security forces have stopped” him and “threatened” him and
took his equipment.

* On June 12th, the Metro Center announced that *The Kurdis-
tan Parliament clearly violates the journalists’ rights and stops
them from filming the session, and it even banned cameras
from the press room where journalists view the session via a
screen.” Tarig Sarmami, a media advisor to the speaker of the
parliament told reporters that “only those footages that are pre-
pared by the media office of the parliament will be published,
since the entire session could not be aired live as it would af-
fect the progress of the session. If reporters want to remain in
the press room, they ought not have any cameras.”

 Early June, the Center stated that the ministry of Interior was
careless in connection with the disappearance of a journalist
Mawlood Afand, the editor in chief of Israel-Kurd Magazine,
a Kurdish citizen of Iran, traveled with a friend from Erbil to
Suleimany, and later went different ways. His phone would
switch off thereafter until it turns on again the following morn-
ing to tell his colleague ‘the battery died, | will call later and
tell you where | was and what had happened. But | am safe.”
After this call, the phone goes off again. According to Sher-
zad Omer, public relations officers at Israel Kurd *on the 12th,
the phone was turned on again, | tried to call it, no answer.”

Annual Report JFO

Another friend of Afand who asked to remain unnamed told
AwenaNews "A female voice answered my call by saying ‘yes’
in Farsi, and the connected was lost.” On the third day of the
disappearance of Afand, the former head of the organization,
Dawued Baghstani who resides in Turkey issued a statement
declaring the disappearance of Afand.

* On June 25, Bahez Akrayee, a reporter from NRT, was doing
a story in front of the hospital in Akre when a group of police
tried to take his camera away. They scratched his hands while
trying to force it out of his grip.

The month of July

First of July violations in the city of Erbil:

« In the morning of June 1, while reporters were covering the
walk out of the physicians at the emergency hospital of west-
ern Erbil, a group of Zeravani guards attacked the crew from
the Gali Kurdistan, NRT, KNN, the Kurdsat, the Speda, and the
Payam. Reporters were forced to go away from the location.

» Hawkar Mohammad, a reporter at the Payam Channel told the
Metro Center, *"While covering the walk out of the physicians,
the hospital guards have prevented us from filming, they tried
at first to push me away from the area with threats, cursing,
and insults. But they did not stop there, and 10 to 15 of them as-
saulted our crew.” He also added, ‘The Zeravani have kicked
me and slapped me on the face, they broke our camera and hit
the cameraperson, Niaz Mahmood, with the camera parts on
his face and wounded him. We were later taken to the hospital
for treatment.”

» Haryad Karim Ismail, a reporter from the Gali Kurdstan Sat-
ellite Channel, was beaten by the Zeravani forces by kicking
and a hand held metal device, he told the Metro Center, “About
15 of the Zeravani came to us and started hitting us, one of
them turned around and hit me hard with the handheld metal
device, and he hurt my neck.” He added, “They did not stop at
that but also attacked Yossif Mustafa, our cameraperson, and
took away his camera by force. After that, the police arrived at
the scene. The Major among the Zeravani got there, and man-

aged to give us back the camera. And then we were all moved
inside the hospital for treatment.”

* Hawkar Abdulrahman, a reporter from the Kurdsat Satellite
Channel along with Hemin Mohammad, a cameraperson, said
the Zeravani forces have stopped them and insulted them. He
added, “Two of them were in plain clothes, and the rest were
Zeravani, they tried to stop us from reporting during the dem-
onstrations, they warned us and told us that if we were to ad-
vance, they would hit us bad, that is why they pushed us and
other reporters away.”

* Barzan Hassan, a reporter from NRT, and Husam Hamdi, a
cameraperson, where beaten and insulted by Zeravani forc-
es. Hassan told the Metro Center, "The guards at the hospital
stopped us from reporting on the incident.

They told us that they had orders to prevent us from filming.
They pushed me back and dismounted the camera to stop us
from filming. They put pressure on us and beat us. There were
about six of them.” He also added, "Even though we mentioned
the journalism law and our rights to report on the incident,
they cursed the government and the parliament, and told us
that none of these would count, only the order they received
count.”

« Alwand Hameed, a reporter at the Speda Satellite Chan-
nel, along with crew members from the Payam Channel and
the Gali Kurdistan have all filed complaints at the Ashti Police
station in Erbil aginst the commander of the Zeravani forces
and members who have attacked them at an emergency hos-
pital of in western Erbil. He told the Metro Center, “At 9:30am,
we started entering the hospital, and the guards prevented us
from entering with the pretext that we did not have permission
from the Ministry of Health, they then started to curse and insult
us. They also prevented us from filming even from outside.”
Hameed added, "“The Zeravani came outside and said if we
were to film they would destroy our cameras. About six of them
came towards me and the cameraperson Sayaf Ahmed and
beat us.When they charged, he escaped to the street. Then we
informed the police and they came to our rescue.

Then we were allowed to work and the wounded reporters

11



were taken inside the hospital for treatment,” the reporter from
Speda told the Metro Center.

» Mufeed Faisal, a cameraperson from KNN, and Nabard Hus-
sain, a reporter, were prevented from reporting. Faisal told the
Metro Center, *"While | was reporting, two to three guards came
over the iron fence, walked towards me and pushed me away.
They insulted both of us and beat the other reporters in front
of our eyes.”

* Berivan Mohammad Qadir, a reporter from the Chatirpress
website told the Metro Center, “The night of Friday 7th of July,
at 9 pm, | received a message from an unknown account on
facebook threatening me not to mention the name of a certain
party in my report which investigates the case of the disap-
pearance of a journalist Mawlood Afand.”

* Jwanro Mohammad, a reporter from the Sbeiy website and
the Goran Radio told the Metro Center that he was informed
of an activity at the LG company in Suleimany. He said, “We
waited for an hour, then the actor showed up, while we were
filming, the police and body guards of the actor have pushed
us away and insulted us, and again while removing the cover
from the machine, they repeated the same thing.” Related to
the same situation, Ziryan Mohammad, a reporter at Awena
website told the Metro Center, ‘| went to the Kurdistan Mall
in Suleimany to report on the visit of a Korean actor to the
LG company, while | was gathering information the police and
the guards stopped me and pushed me back and insulted me.”
Ardalan Mahmood also told the Metro Center, *While reporting
on a visit of a delegation to Kurdistan Mall, police stopped me
and insulted me.”

» The Metro Center rejected the investigation report from the
Ministry of Interior about the violations on July 1 conducted by
the Zeravani guards in Erbil, which targeted against 12 report-
ers from six different crews. The Metro Center wrote, "Forming
a committee to investigate the incident by the Ministry of Inte-
rior is a step forward, but the results of the investigation was
ten steps backward. We reject the findings of the report and we
consider it another violation against the journalists rights.” The
Metro Center also mentioned that *footage and photos clearly

Annual Report JFO

indicate that the Zeravani forces, like the forces of dictatorial
authorities, had treated journalists, wounded them and con-
fiscated their cameras.” The Ministry of Interior report states
*‘media outlets learn about the walkout and come to the gate
of the hospital to cover the strike, but the director of the hospi-
tal, Dr. Saman informed the reception and the Zeravani forces
to prevent them (the journalists) from reporting the strike until
they got permission from the media office at the Ministry of
Health.” The Metro Center stated that “in this part of the report,
the Ministry of Interior implicates itself because its forces have
stopped reporters from reporting on the strike, and because
hospitals are public places, therefore preventing journalists
from reporting at such places is a violation of the journalism
law.”

The Metro Center also mentioned that "what is surprising is
that the Journalists Syndicate acts like the public relations of-
fice at the Ministry of Interior sending the report to media out-
lets without taking any stand on journalists who were violated,
instead it accuses the journalists.”

* On July 23, Amanj Ismail, a reporter from KNN in the town of
Chwarqurna in Suleimany Province, told the Metro Center, *On
Monday the 23, while covering the strike of the employees of
the town hall, police prevented me from covering the event.”

» On the 24, the Metro Center denounced the threats from Mah-
mood Sangawi, a Polite Bureau member of PUK, and pleaded
with the Attorney General in Garmian to take action and ask
PUK to issue a statement. Kawa Garmiani, the editor in chief
of the Garyan Magazine, told the Metro Center, *A member of
the polite bureau has called me early evening on Tuesday,
threatened me and insulted me due to an article that has not
yet been published except for the cover as an announcement.”
Garmiani added, "I will send the audio recording to the Metro
Center and hope that the center hires a lawyer for me.” Ac-
cording to the audio recording, Sangawi curses and threatens
the journalist. He says in the audio, “Is the Garian your maga-
zine..who has published that photo of mine, have you gotten
permission to publish it?” The journalist responds, "The article
is about you.” Then Sangawi says, "I am coming to Garmian

now, if you publish the magazine, | will put your head back into
the grave of ..., | will put your head into... of the one who told
you to do this.” The Metro Center announced that *we condemn
such threats and profanity from that official who does not cor-
respond to any civil interactions of a public figure.” And the
Metro Center also asks "the attorney general of Garmian to
move the lawsuit against the official; for PUK to issue a state-
ment about this

uncivilized behavior from its polit bureau member.” The Metro
Center supports the lawsuit of the journalist and will facilitate
an attorney for him via the Metro Center to legally protect jour-
nalists. Mr. Sangawi in a later recording states that "the person
who published my photo is not a journalist and the publication
does not have a permit.”

He calls the journalist “a kid". He also states, “My opponents
and the enemies of PUK, those who collaborate with terrorists
and murderers behind the curtain, to assassinate us [figura-
tively speaking, translator] and assassinate the cadres of PUK.
Those might be behind Kawa Garmiani to push him to write
bad things about our officials.” The Metro Center supports no
slander of any sort towards any citizen of this country. The
Metro Center believes that Mr. Sangawi is in no position to de-
termine who is or is not a journalist; especially Garmiani is an
active member of the Journalist Syndicate. We consider label-
ing Garmiani as a “kid” and accusing him of “collaborating with
terrorists” wrong, therefore we reject such action.

The month of August

* According to a number of journalists in the city of Erbil, the
Kurdish media outlets and their reporters were not given infor-
mation about the meeting held on August between the Turkish
Foreign Minister with the President of Kurdistan region first,
while the Turkish journalists were allowed to cover the event.
Hemin Mamand, a reporter from the Awenanews website, told
the Metro Center that the Public Relations Office at the prime
minister's officer had informed journalists to be at the Erbil in-
ternational airport. The Turkish journalists were informed by
the Turkish consulate. Mamand said, "At the arrival of the Turk-
ish Foreign Minister, we were allowed to film, but then we were

12



taken to the guest house at the Prime Minister's residence. We
were also allowed to film there. However, from 3:30 pm until
9:30 pm, we were kept there waiting, without letting the Kurdish
media to cover the visit, getting information or asking ques-
tions. While the Turkish journalists were shown respect and let
inside the meeting.”

* On August 16, while a group of people gathered in front of
the Martyrs’ Agency for not having received payments, a cadre
from PUK prevented a KNN's crew from covering the event and
threatened them. Yassin Salih, a cameraperson from KNN, a
resident of Kalar where the said office is located, told the Metro
Center, "On Thursday the 16th, at 10 am, | received threats from
a cadre of PUK in front of the Martyrs’ Agency.”

» On August 26, while people were demonstrating against the
Turkish army’'s bombardment of the Qandil area, journalists
were being prevented from covering the event. Reporters from
NRT, KNN, Gali Kurdistan told the Metro Center that the secu-
rity forces had prevented them from covering the story, and that
they stayed in the area from 10 am to 1 pm with no official in
the area giving them a statement.

* On August 27, in the Emergency Hospital in Suleimany, an
NRT crew was prevented from reporting. The crew told the
Metro Center that they went to cover the news of a citizen who
was injured, but they were prevented from their coverage, their
camera was smashed, and they were insulted. The NRT report-
er said, “We were attacked by the Asayish as well as the rela-
tives of the injured who were also mostly from the Asayish.”
The month of September

* On September 11, a Gali Kurdistan reporter, told the Metro
Center that while he was with the health department’s team to
report on a violation of health codes at a restaurant, two work-
ers and a manager at the restaurant smashed his equipment
and prevented him from reporting on the story.

» On September 13, Zimnako Khalid, a reporter from the Sbeiy
website, told the Metro Center, "At 4 pm in the afternoon on 11,
| received a threat call from the family of the child who lost an
eye in a game enacting one of the popular Korean dramas. |
was planning to do a report on the incident. | have the voice

Annual Report JFO

recording of the conversation.”

» On September 23, Aram Rashid, the editor in chief of the Ho-
nya magazine, told the Metro Center, *Yesterday | received a
death threat by phone for the photos of Masud and Mustafa
Barzani's photos we had published in the magazine. | have the
voice recorded.”

» On September 23, Amanj Osman, a reporter from KNN in Ra-
nia, told the Metro Center, *“This morning | went to cover the
demonstration of the workers of an oil company at Qaratapa,
near Rania, but the guards have prevented me from reporting
on the event.”

* On September 25, Bakhtiar Kaka, a reporter from KNN in
Kalar, told the Metro Center, “Yesterday, while | was filming
the demonstrations at the hospital in Kalar, the hospital police
took away my equipment, detained me and prevented me from
reporting.”

* On September 25, Ja'afar Salih, a reporter from the Mal-
band and KNN, told the Metro Center, "On the morning of the
23, | went to report on the demonstration of the people of the
Qaratoghan village on the main road between Suleimany and
Arbat, the civil activities police beat me with their tazer clubs
and prevented me from reporting.”

» On September 26, Saman Sheikh Baba, the head of Honya
magazine office in Erbil, told the Metro Center, *On Saturday,
the 22nd, | received a phone call from someone named ‘Ahmed’
who threatened to kill me as we do not have the right to publish
the photos of the Barzanis and the Badinis.”

* Zimnako Ismail, a reporter from the Sbeiy website, told the
Metro Center, "On Monday the 24th, | went to report of the
meeting between Talabani and Mustafa, but the guards at
Talabani's residence insulted me and did not let me get any
information.”

* Hiwa Dartash, a reporter at Badinansat, told the Metro Center,
*On the 29th, along with a cameraperson, Mahir Majeed, we
went to the Domiz Syrian Refugee camp to gather information.
The Asayish were guarding the camp.

They detained us for over two hours, and deleted everything
that we have recorded.” Dartash also added that initially the

Asayish allowed them to interview people but later said the
opposite. He said, "Seven members of the Asayish forces took
us to their post and told us that if we did not go willingly, they
would drag us on our backs.”

Dartash explained how the Asayish tried to take the camera
away, and how he had managed earlier to take the tape out
and sent it along back to the station.

When the Asayish learned about it, they forced the crew to re-
turn the tape otherwise they would not let them go. The tape
was returned, the Asayish deleted the interview with the refu-
gees at the camp who complained about the aid they were re-
ceiving. Then the crew was released later in the evening.

The month of October

* On October 8, during demonstrations conducted by the fami-
lies of the victims of the internal conflict in front of the Parlia-
ment, an NRT crew was prevented from entering the building
to report on the session. Farman Mohammad, a reporter from
NRT, told the Metro Center, "The police had stopped us from
entering the building for over half an hour, during the time |
called the media office inside the Parliament to come and bring
us in, after they arrived and we finally got in, the session was
already over.”

* On October 10, Shawqi Kanabi, the head of the Erbil office of
KNN, was arraigned according to article 433 of the Iraqi Crimi-
nal Code and was released on a one million Iragi dinars bail.
Kanabi told the Metro Center, *It was because of a story that
ran in the station about Ay Na company, the owner of which
is a member of the Erbil city council, the story was about the
company’s failure to pay the workers at the Rapareen hospital
and the Children’s hospital. The head of the company sued me
for defamation and the case was not filed under the journal-
ism law.”

* On October 7, Karzan Karim was sentenced to two years in
prison according to article 1 and 2 of the Law 21 of the year
2007, on charges of leaking information from his agency and
five articles he wrote on the “corruption of the Erbil Airport”.
Karim was arrested by the Asayish in Erbil on November 5,
2011, and was relocated to an unknown location [in a kidnap

13



like situationl. Three months after his disappearance, his fam-
ily learned about his whereabouts.

» Adel Mariwani, a reporter at KNN Sharazoor, told Metro *while
covering a demonstration in the town of Warmawa on the 4th
of October, we were attacked and our camera was taken, later
the police returned the camera. Then the Asayish tried to take
the camera back from the police. The case resulted in shots
being fired.” Mariwani also added that he had filed charges
against the person who took the camera.

» Himdad Qadir, a reporter from KNN in Choman, told the Metro
Center, "On October 7, we were stopped at the Kojar check
point and prevented from covering the inauguration of a monu-
ment that was built for the Martyr of Kurtak We were more than
10 journalists, and the Asayish at the check point stopped us.”

The month of November

* On November 11, Shorish Dosky, a cameraperson from NRT,
was threatened and prevented from reporting on a story at the
refugee camp in Domiz.

* Media Darsim told the Metro Center, "On November 15, on our
way to Qasre to cover a rally of the town’s people in support of
the Kurds in the north, the Asayish at the check point prevented
us from going forward.” Also Himdad Qadri, a reporter from
KNN in Choman, told the Metro Center, “Along with reporters
from Hawlati and Xandan, we went to cover the rally of the
town’s people in support of the Kurds in the north, the Asayish
forces have prevented us from advancing without any legiti-
mate reason, they asked us to leave the area and not to film”
* On November 18, Bashdar MohammadAmin, a reporter at
Speda, told the Metro Center, "I received several threats via
text messages.” Some of the text messages read: ‘You are
Bashdar Baziani, the reporter from Speda, | want you to know
that we are watching you very closely. A report of yours was
just broadcasted and in that report you insulted Kak Nejir [ref-
erence to the Prime Minister], | swear by the graves of the Mar-
tyrs and Barzani that | will kill you like killing a dog.”

‘| swear by Idris Barzani's grave that | will kill you, you son of
a donkey.”

Annual Report JFO

*Just so you know that | am se-
rious and that | will kill you, |
am watching you closely, and
you were just now in Suleima-
ny in downtown wearing a red
vest and a black t-shit.”

“Your life has little left.”

“We have let go for a long time,
but this time even God cannot
save you.”

“You are going to Speda, |
know where you are, if you tell
this to the police, | swear | will
kill you.”

* Falakadeen Kakayee, a
writer and former Minister of
Culture, told the Metro Center
that he received a letter con-
taining a bullet and a death
threat. Kakayee thinks that
the reason behind the threat is
that the ministry of education
had asked him to review the book "Religious Studies” and pre-
sented his views. He added, "I reviewed the book, and added
a chapter for the Kakayees and Yarsans so that the coming
generation know about those religion.” ‘Religious Studies’ is
a book prepared by the UNESCO as one of the required text
books for schools.

» On November 28, Colonel Abdulkhaliq Tal'at, Erbil chief of
police stated in an interview with Xandan that “if journalists
crossed the lines, they would be beaten.” He also said, *We
make sure journalists do not know everything.”

The Metro Center announced Mr. Tal'at as the primary suspect
of attacking journalists in the city of Erbil. *According to our
surveys for this year, tens of journalists were attacked by po-
lice in the city of Erbil while reporting on stories.” The Metro
Center is asking the Attorney General to investigate the state-
ments from the chief of police.

The month of December

* On December 6, during a match between Erbil and Suleimany
handball teams at the stadium of the school activities of the
education department in Dohuk, Karzan Kanabi, a reporter at
the Gulan magazine and Rudaw radio, was attacked by the
Suleimany team. They punched and kicked him, and caused
damage to his camera, which is worth $3,000.” Kanabi told the
Metro Center, “During the match, about four or five players from
the Suleimany team attacked the referee. | was filming at that
time, the same players who attacked the referee, attacked me
too asking why | was filming them.”

«. Police arrives 30 minutes after the incident but according to
Kanabi, the players managed to leave the scene and police
could not arrest them. The officials at the education depart-
ment promised to discipline those students, otherwise Kanabi
will file charges.

14



